Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Tuesday, January 29, 2019

2019-01-29 מעצר פעילים ע"י יאחב"ל - נזק למצבה על קבר אביו של מנדלבליט


מעצרים וחקירות של פעילי מחאה נגד השחיתות השלטונית ע"י יאחב"ל - נזק למצבה על קבר אביו של מנדלבליט
הנזק למצבה על קבר אביו של מנדלבליט כבר הושווה לשריפת הרייכסטאג...  יאחב"ל - יחידת עלית של משטרת ישראל - השקיעה משאבים ניכרים במעצר וחקירה של פעילי מחאה נגד השחיתות בפרשה זאת.  המעצר והחקירות נראים כעת כחסרי בסיס.  אבל נתניהו ואחרים בתקשורת כבר ניצלו אותם להפריח שוב טענות על בריונות המחאה נגד היועמ"ש...  האירוע מעלה שאלות ברורות: * האם לפנינו דוגמה של אי כשירות ביאחב"ל?  האם מדובר בפרובוקציה של המשטרה נגד המחאה? * האם נזכה לדעת איך שכנע חוקר יאחב"ל ערן פילו את השופט גיא אבנון (שלום ראשון) שהיתה קיימת בכלל עילה סבירה לפעולות המשטרה?  "החשוד השני" הגיש הבוקר בקשה לעיון בתיק צו החיפוש/תפיסה בבית המשפט השלום בראשון. שקיפות בתי המשפט וקיום זכות העיון הם הערובה הבסיסית לאמון הציבור במערכת החוק והמשפט. פסק דין של בג"ץ עצמו מכריז על זכות העיון כ"עקרון יסוד בכל משטר דמוקרטי... חוקתי , על-חוקי..." לעומת זאת, פיברוקים שגרתיים של "חיסיון" ו"דלתיים סגורות", ומניעת זכות העיון בניגוד לחיקוק, כפי שנפוץ בקרב השופטים היום, הם ערובה לאבדן אמון הציבור.

 
 




תמונות. המצבה על קבר אביו של מנדלבליט, לאחר הנזק שנגרם לה.  האירוע נוצל על ידי נתניהו ואחרים לטעון על בריונות נגד מנדלבליט ע"י מפגינים נגד השחיתות השלטונית. 



---
תל-אביב, 29 לינואר - "העצור השני" בפרשת הנזק למצבה על קבר אביו של מנלדלבליט הגיש הבוקר בקשה לעיון בתיק צו החיפוש/תפיסה בבית המשפט השלום בראשון אצל השופט גיא אבנון [מדינת ישראל נ פלוני 54818-01-19].


כפי שמצוין בבקשה עצמה, הבקשה הוגשה בעל כורחו של המגיש, לאחר שהמזכירות מנעה את העיון בתיק על פי הודעת עיון של בעל דין, בכפוף לתקנות בתי המשפט- עיון בתיקים, תקנה 3.
בקשת העיון מתייחסת לכלל הכתבים בתיק, ובפרט למסמכים שסומנו 1-8.  מסמכים אלה הוגשו לשופט גיא אבנון על ידי חוקר יאחב"ל ערן פילו בדיון ביום 22 לינואר, 2019, בכדי לבסס עילה סבירה להוצאת צו חיפוש/תפיסה.


 

לדברי "החשוד", למחרת, ביום ד', 23 לינואר, בבוקר, נעצר על ידי משטרת התנועה כשנהג לעבודה ברכב חדש יחסית.  השוטרים הסבירו לו שיש חשש לבעיה ברכב.  ביקשו ממנו לפתוח את מכסה המנוע, וטענו שיש בעיה בכיוון ההגה.  "החשוד"  הסביר להם שהרכב יצא לא מזמן מטיפול "משולשים" (?).  אח"כ בדקו את פנסי הרכב, ומצאו שיש אדים בכמה פנסים, וכן נורה שרופה של פנס חניה. נתנו לו דו"ח בעניין.  בהמשך, טענו שיש חשד לדברים גנובים ברכב, ודרשו מ"החשוד" לנסוע אתם לבית דגן.  בבית דגן נאלץ לפרוק את כל מה שהיה ברכב, נערך חיפוש, ולא נמצא דבר חשוד...

בין "שוטרי התנועה" היה שוטר לבוש באזרחי בשם ערן פילו.
ביום א' השבוע, 27 לינואר, הגיעה המשטרה למקום עבודתו מוקדם בבוקר, ונאמר לו שהוא נדרש לחקירה.  משם נלקח לביתו, בו נערך חיפוש מקיף, כולל הגינה. 




בבביתו של "החשוד" נתפסו בין השאר פטיש קטן (לדברי "החשוד" גודלו כ-10ס"מ), איזמל, מחשב אפל (שלדברי החשוד אינו משתמש בו), והטלפון הנייד.
על דו"ח החיפוש והתפיסה חתומים: 1. יותם רגב, 2. ערן פילו, 3. גאסן מאלק, 4. ניר פילקשטיין.
משם נלקח לחקירה ביאחב"ל בלוד.  רק אחרי מספר שעות, לקראת הצהרים, הבין שנושא החקירה הוא הנזק למצבה על קבר אביו של מנדלבליט.  הוא נשאל ביחס למידע שברשותו לגבי משפחתו של מנדלבליט, אך לא היה לו כל מידע כזה.  
בסופו של דבר, התברר שהחוקרים נעולים על תאריך ושעות מסוימות, והתברר שבאותו זמן בילה במשחק ליגה בכדורגל עם בנו וחברתו של בנו.  
בשלב זה החוקרים זימנו את הבן ליאחב"ל להעיד בעניין. הבן סיפק את האליבי. על פי "החשוד", הבן, שאינו עדין נפש כאביו, גם נתן לחוקרים הסבר בוטה של עמדתו לגבי מוסדות המדינה...
"החשוד" שוחרר לבסוף בסביבות שעה 21:00.  קיבל בחזרה את הטלפון הנייד, אולם כרטיס הסים שובש, והוא נאלץ לקנות כרטיס חדש.  שאר התפוסים לא שוחררו.
עם צאתו מיאחב"ל, הורו לו החוקרים שאסור לו לדבר עם איש אודות האירועים במשך 24 שעות, אך לא סיפקו כל מסמך המתעד הוראה זאת.   צעד זה נחזה כהתנהלות תמוהה, חסרת בסיס חוקי... 
יחד עם זאת, "החשוד" הבהיר שלדעתו החוקרים התנהגו יפה מאד, כיוון שלא הפעילו עליו כל אלימות או עינויים...
בסופו של דבר, נראה שיאחב"ל - יחידת עלית של משטרת ישראל - השקיעה משאבים ניכרים במעצרים וחקירות של פעילי מחאה נגד השחיתות בפרשה זאת.  המעצרים והחקירות נראים כעת כחסרי בסיס.  יחד עם זאת, נתניהו ואחרים בתקשורת כבר ניצלו את הפרסום בדבר המעצרים והחקירות להפריח שוב טענות על בריונות המחאה נגד היועמ"ש... 

האירוע מעלה שאלות ברורות:
* האם לפנינו דוגמה של אי כשירות ביאחב"ל? 
* האם מדובר בפרובוקציה של המשטרה נגד המחאה?
* האם נזכה לדעת איך שכנע חוקר יאחב"ל ערן פילו את השופט גיא אבנון (שלום ראשון) שהיתה בכלל עילה סבירה לפעולות המשטרה נגד "החשוד" השני?
נותר רק לחכות להחלטתו של השופט גיא אבנון על בקשת העיון.  לאורך זמן, שקיפות בתי המשפט וקיום זכות העיון הם הערובה הבסיסית לאמון הציבור במערכת החוק והמשפט. פסק דין של בג"ץ עצמו מכריז על זכות העיון כ"עקרון יסוד בכל משטר דמוקרטי... חוקתי , על-חוקי..." לעומת זאת, פיברוקים שגרתיים של "חיסיון" ו"דלתיים סגורות", ומניעת זכות העיון בניגוד לחיקוק, כפי שנפוץ בקרב השופטים היום, הם ערובה לאבדן אמון הציבור.
בשולי הדברים:
1.  המצב בו התנהל אצל השופט גיא אבנון  בבית המשפט השלום בראשון הליך מתועד עם תיק בית משפט ורישום מזכירותי משופר לאין ערוך בהשוואה לשיבוש השיטתי ו"הכשל המערכתי" בניהול הליכים בעניין צווי חיפוש ותפיסה בשלום ת"א, כפי שתועדו על ידי נציב תלונות הציבור על השופטים.  
2. נראה שאין בסיס לחשד שהשב"כ היה מעורב במעצרים וחקירות אלה.

No comments:

Post a Comment