Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Thursday, June 2, 2022

פרשת עמוס סילבר: התיק הפלילי יישאר נסתר מהציבור, כולל מספר התיק, שמות הצדדים ויומן הדיונים

 

2 ביוני - השופטת המחוזית ליאורה ברודי נתנה היום החלטה בעניין בקשה לחשוף לציבור את קיומו של התיק הפלילי נגד עמוס סילבר בנט-המשפט. ההחלטה קובעת שהחסימה הכללית של גישת הציבור לתיק הפלילי תישאר על כנה, כיוון שהתיק "חסוי", למרות שחל עליו רק איסור פרסום נקודתי, בעניין שמו של עד המדינה, ומצבו הרפואי, שימנע ממנו להעיד.
הבקשה טענה שבהחלטות בית המשפט יש בלבול בין מושגי יסוד - "איסור פרסום" ו"חיסיון". ההחלטה לא התייחסה לטענה זאת. הבקשה טענה עוד, שה"חיסיון" כביכול, שהופעל על התיק והפך אותו ל"תיק חסוי", הוא תוצאה כביכול של התנהלות "אוטומטית" של מערכת נט-המשפט, שאין לה בסיס בחוק, והיא נוגדת את זכות היסוד לפומביות הדיון.  
הבקשה גם טענה שרשימת כל התיקים [Index of All Cases] היא בין "ספרי היסוד" [Books of Court] הנדרשים לכשירותו של בית משפט שבכתובים [Court of Record]. השופטת ברודי קיבלה כנראה טענה זאת, שכן היא אומרת שבנפרד מנט-המשפט, קיימת במזכירות בית המשפט רשימת כל התיקים, כולל התיקים "החסויים", הפתוחה לעיון הציבור. 
עמוס סילבר מוחזק במעצר עד תום ההליכים כבר מעל ל-3 שנים בפרשת טלגראס. על פי הפרקליטות, המסוכנות המרכזית של עמוס סילבר נובעת מהאידאולוגיה שלו - התמיכה בלגליזציה של מריחואנה, ומהיותו "אדם כריזמטי שיש לו השפעה על אנשים".
עמוס סילבר מואשם בפשע חמור של הובלת ארגון פשע חובק עולם.  אולם אין נגדו אישום של הלבנת הון, ומתוך תמלילי החקירות עולה שלא פעל למטרת רווח. 
לאחר יותר מ-3 שנים, ההליך הפלילי עדיין בשלב של משפט זוטא, עקב סוגיות מורכבות ביחס לקבילות הראיות. בין השאר, על פי הנטען, עמוס סילבר נעצר באוקראינה ע"י משטרת ישראל ללא סמכות ישראלית וללא סמכות אוקראינית, וחקירתו נערכה בתנאים אסורים, תוך מניעת היוועצות בעורך דין, למרות דרישותיו החוזרות. בתיק זה, המנוהל ע"י מחלקת סייבר בפרקליטות המדינה עולות גם סוגיות חשובות בנושא האזנות סתר, פריצה לענן, אותנטיקציה וקבילות של ראיות אלקטרוניות.
חסימה כללית של גישת הציבור מופעלת בנט-המשפט הן בתיק המעצר והן בתיק הפלילי, כולל עצם קיומם. אפילו מספר התיק, שמות הצדדים ויומן הדיונים חסומים, למרות שהדיונים נערכים בדלתיים פתוחות.
בקשה דומה הוגשה גם בתיק המעצרים. שם בית המשפט מחכה לחוות דעתו של עו"ד ברק לייזר, היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט.
על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה - 30% מהתיקים המתנהלים בבתי המשפט חסומים לגישת הציבור בנט-המשפט, כולל עצם קיומם.
החלטות בית המשפט העליון לדורותיו קובעות שזכות העיון היא חלק בלתי נפרד מפומביות הדיון, ערובה מרכזית בסיסית לאמון הציבור במערכת המשפט.
להלן החלטת השופטת ליאורה ברודי מיום 2 ביוני, 2022 בתפ"ח 42209-04-19 מדינת ישראל נ' סילבר (עציר) ואח'.
הדיון הבא בתיק הפלילי יתקיים ביום 6.6.2022 בשעה 09:00 בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.






No comments:

Post a Comment