Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Friday, June 10, 2022

2022-06-10 כיצד יימנעו הכרזות ופעולות חסרות שחר של ראשי הממשלה בנושא בריאות הציבור? בקשת חופש המידע

10 ביוני, 2022 - בקשת חופש המידע הוגשה ע"י ערנות לזכויות האדם אל"מ למשרד ראש הממשלה, במטרה לקבל מידע בעניין נהלים ומנגנונים אחרים לבדיקה עצמאית, ביקורתית במשרד ראש הממשלה של עובדות מדעיות-רפואיות בענייני בריאות הציבור. הצורך בנהלים ומנגנונים אלה עולה מתוך הכרזות חסרות שחר לציבור ע"י ראשי הממשלה במהלך מגפת הקורונה. הבקשה מציינת כדוגמאות את הופעת ראש הממשלה נתניהו בעניין קינוח האף בטישו כאמצעי חשוב במניעת המגפה, או של ראש הממשלה בנט בעניין "העולם הופך לשחור". 

בנוסף מטרת הבקשה לקבל מידע ביחס לנהלים ומנגנונים אחרים לבדיקה עצמאית, ביקורתית במשרד ראש הממשלה של חוות דעת של משרד הבריאות ברמת חוות הדעת של ד"ר אלרעי פרייס מיום 27 לנובמבר, 2021, בעניין "זן האומיקרון המסוכן" ו"הצורך באיכוני שב"כ". חוות דעת אחת של פקידה במשרד הבריאות, שבסיסה העובדתי, המדעי-רפואי היה כבר אז מפוקפק או חסר שחר, הכניסה את המדינה לסחרור שתואר ע"י ראש הממשלה עצמו כ"טרפת האומיקרון".  חוות דעת זו, לבדה, שימשה בסיס לפעולות אנטי-דמוקרטיות קיצוניות, לשיבוש פעולתם של הממשלה, בית המשפט העליון והכנסת, במחיר כבד למשק.

יש לקוות שבעקבות אירועי השנתיים וחצי האחרונות התגבשו נהלים או מנגנונים אחרים במשרד ראש הממשלה, למנוע מצבים דומים בעתיד.

 Summary

June 10, 2022 - FOIA request has been filed by Human Rights Alert NGO with Israeli Prime Minister’s Office, seeking information regarding procedures and/or other mechanisms for independent critical assessment in the Prime Minister’s Office of medical-scientific facts pertaining to public health. The request cites incidents during the Corona epidemic, which appeared as failure of good governance - dramatic bizarre statements by the prime ministers and/or critical government decisions. The request refers to a mid-May 2020 prime-time press conference, in which Prime Minister Netanyahu demonstrated how to wipe one’s nose with a tissue, as an important measure in fighting the epidemic, and a mid-December 2021 public statement by Prime Minister Bennett that the “world is turning black within a few days.” The request also refers to dramatic events between November 27, 2021 and December 2, 2022, in which a single Opinion statement by Head of the Public Health Services in the Ministry of Health, Dr Sharon Alroy Preis, deemed dubious and/or false and misleading, led to the “Omicron Madness”, as described by Prime Minster Bennett himself. Such single dubious and/or false and misleading Opinion statement alone led to the implementation of extreme anti-democratic measures, including Secret Service [Shin Bet] digital surveillance of citizens, and perverted the actions of the government, the Supreme Court and the Israeli Knesset.

בדפדפןhttps://human-rights-alert.blogspot.com/2022/06/2022-06-10.html


10 ביוני, 2022


הממונה על פי חוק חופש המידע, משרד ראש הממשלה

בדוא"ל



הנידון: בקשה על פי חוק חופש המידע – הכרזות ראשי הממשלה ופעולות הממשלה בעניין בריאות הציבור



לכבוד הממונה על פי חוק חופש המידע,

הריני מגיש בזאת את הבקשה שלהלן על פי חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998.



א. פרטי המבקש

שם: ערנות לזכויות האדם-אל"מ (ע"ר 580654598)

ע"י ד"ר יוסף צרניק – חבר ועד ומנהל מחקר בעמותה

כתובת: ת"ד 33407, ת"א 6133301

דוא"ל: joseph.zernik@hra-ngo.org

פקס: 077-3179186

אזרח: ישראל 

ב. הרקע

1. במהלך מגפת הקורונה יצאו ראשי ממשלת ישראל שוב ושוב בהכרזות חסרות כל בסיס

עובדתי, מדעי-רפואישיש לראותן בגדר התחום הביזארי.

לדוגמה, בסביבות אמצע מאי 2020, יצא ראש הממשלה בנימין נתניהו בהופעה חיה בפריים 

טיים בהדגמה של השימוש בטישו לקינוח האף כאמצעי פעולה חיוני למאבק במגפה.





לדוגמה, ביום 16.12.2021 יצא ראש הממשלה נפתלי בנט בהכרזה: "בשורה התחתונה, העולם

לא הופך לאדוםהוא הופך לשחור, ונראה את זה בתוך כמה ימים".



2. אירוע קריטי במהלך המגפה התרחש במהלך מספר ימים החל ב-27.11.2021 בקשר לזן האומיקרון:
ביום 27.11.2021 הוציאה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס "חוות דעת אפידמיולוגית – הצורך באיכוני שב"כ לאיתור מגעים שנחשפו לחולה הנושא וריאנט מסוכן" (סימוכין 1189612021). מסמך זה נחזה כלוקה בבסיסו העובדתי, המדעי-רפואי, על פי מידע פומבי שהיה זמין כבר באותו יום. זאת - הן באשר לקביעה כי גרם "הכפלה בשיעור התמותה בשבוע האחרון [בדרום אפריקה – י"צ]", והן באשר לקביעה ביחס למסוכנותו של זן האומיקרון.
עוד באותו הלילה נערכה ישיבת ממשלה סוערת ובסופה, לפנות בוקר 28.11.2021, הוחלט על הפעלת איכוני שב"כ.
ביום 29.11.2021 התפרסמו תקנות שעת חירום (הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות זן אומיקורן Omicorn של נגיף הקורונה החדש), התשפ"ב-2021. תקנות אלה מבוססות על קביעה בדבר קיומו של מצב חירום עקב התגלות וריאנט האומיקרון.
ביום 29.11.2021 הוגשה עתירת בג"ץ8196/21 האגודה לזכויות האזרח בישראל נ’ הממשלה. פסקה13 לכתב העתירה טוענת שגילוי וריאנט הקורונה אינו מצב חירום המצדיק את התקנת התקנות הנ"ל.
ביום 30.11.2021 הוגשה תשובה מקדמית מטעם המדינה בעתירה הנ"ל. נספח מש/1 לתשובה המקדמית הוא "צילום חוות דעתה של ד"ר אלרעי-פרייס מיום 27.11.2021” (עמ’ 17 לעתירה).
התשובה המקדמית אף כללה בעמ’ 39 את טיוטת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה החדש, (הוראת שעה) התשפ"ב-2021. דברי ההסבר לטיוטה הנ"ל שבים ומצטטים את חוות דעתה של ד"ר שרון אלרעי פרייס (עמ’49) הטוענת, "כולל הכפלה בשיעור התמותה המדווח בשבוע האחרון...” [בדרום אפריקה – י”צ]. ‬
בבוקר יום 01.12.2021 התראיינה ד"ר שרון אלרעי פרייס לתקשורת והכריזה בפירוש ש"אנחנו לא במצב חירום". ההסבר שהתפרסם באותו יום בשם ד"ר שרון אלרעי פרייס לאי קיום מצב חירום היה - "תפסנו את האומיקרון מוקדם מאד". הסבר זה גם הוא היה חסר כל בסיס עובדתי, מדעי-רפואי כבר אז, ויש לראותו מופרך מיסודו.
בצהרי אותו יום עצמו01.12.2021 הייתה ד"ר שרון אלרעי פרייס נוכחת בדיון בבג"ץ, בו שבו וטענו באי-כוחה של המדינה, שקיים מצב חירום המצדיק את איכוני השב"כ. עניין זה עמד במרכז הדיון בבג"ץ. ד"ר שרון אלרעי פרייס לא העמידה את באי כוח המדינה ואת שופטי בג"ץ על העדכון כביכול מאותו בוקר - “אנחנו לא במצב חירום". יש לראות במחדל זה של ד"ר שרון אלרעי פרייס שיבוש מהלכי משפט.
ביום02.12.2021 ניתן פסק דינו של בג"ץ, שדחה את העתירה הנ"ל. פסק הדין מסתמך כבר בפסקה מס’ 1 על חוות דעתה הנ"ל של ד"ר שרון אלרעי פרייס.
עוד באותו ערב עצמו, 02.12.2021, התפרסם, שראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ החליטו על הפסקת איכוני השב"כ.
ראש הממשלה בנט עצמו התייחס לאירועים הנ"ל כ"טרפת האומיקרון".
המצב בו חוות דעת אחת, חסרת בסיס עובדתי, מדעי-רפואי ו/או שקרית ומטעה, והפכפכה, של פקידה במשרד הבריאות יכולה לשבש ולערער את התנהלותן של מערכות השלטון במדינה ברמה הגבוהה ביותר, כולל הממשלה, בית המשפט העליון והכנסת, נחזה כבלתי סביר ומועד לפורענות.
3. האירועים הנ"ל מעלים את השאלה הברורה: מהם הנהלים ו/או המנגנונים לבדיקה ביקורתית,עצמאית במשרד ראש הממשלה של הכרזות והחלטות בענייני בריאות הציבור ע"י ראשי הממשלה. ובמיוחד - לבדיקה ביקורתית, עצמאית של חוות דעת כגון חוות הדעת הנ"ל של ד"ר אלרעי פרייס, לפני הפעלת אמצעים חריגים, קיצוניים, בלתי דמוקרטיים, מעוררי בהלההכרוכים בשיבוש פעולות משק המדינה ובעלות כלכלית ניכרת.

ג. המידע המבוקש
המידע המבוקש הוא כל מידע כפי הגדרתו בסעיף 2 חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, או הפניה ספציפית לפרסומים רשמיים מתאימים של מדינת ישראל, באשר לעניינים שלהלן:
1. כתב מינויה, עשוי כדין, על פי ס’ 3 לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, של הממונה על חופש המידע במשרד ראש הממשלה;
2. כל מידע ביחס לנהלים ו/או מנגנונים אחרים לבדיקה עצמאית, ביקורתית במשרד ראש הממשלה של עובדות מדעיות-רפואיות בענייני בריאות הציבור, במטרה למנוע הכרזות חסרות שחר לציבור ע"י ראש הממשלה, כגון אלה של ראש הממשלה נתניהו בעניין קינוח האף בטישו, או של ראש הממשלה בנט בעניין "העולם הופך לשחור";
3. כל מידע ביחס לנהלים ו/או מנגנונים אחרים לבדיקה עצמאית, ביקורתית במשרד ראש הממשלה של חוות דעת של משרד הבריאות ברמת חוות הדעת הנ"ל של ד"ר אלרעי פרייס בעניין "זן האומיקרון המסוכן" ו"הצורך באיכוני שב"כ", טרם השימוש בחוות דעת מעין אלה כבסיס לדיוני ממשלה והחלטות כבדות משקל.

ד. תשלום והתחייבות
דמי אגרת בקשת חופש המידע ישולמו באתר התשלומים הממשלתי לאחר הגשת הבקשה (האתר אינו פועל כעת מסיבה בלתי ידועה).

הנני מתחייב לשאת באגרת טיפול ובאגרת הפקה, על סכום שלא יעלה על 150 ₪.



בברכה,



________________

ד"ר יוסף צרניק, חבר ועד ומנהל מחקר

ערנות לזכויות האדם אל"מ (ע"ר)



No comments:

Post a Comment