Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Friday, April 8, 2022

2022-04-08 מה מסתירים השופטים במשפט עמוס סילבר ופרשת טלגראס? דיון ובקשה להבהרה

 מה מסתירים השופטים במשפט עמוס סילבר ופרשת טלגראס?  דיון ובקשה להבהרה


עמוס סילבר, הנאשם הראשי בפרשת טלגראס, מוחזק כבר שלוש שנים במעצר שערורייתי.
תיק עמוס סילבר גם כולל עניינים משפטיים בעלי חשיבות מרובה, בעיקר בדיני ראיות. הן ביחס לקבילות ראיות מחקירה שהתנהלה במהלך מעצר בפועל באוקראינה, בניגוד לחוק הישראלי ובניגוד לחוק האוקראיני, עבור דרך מניעת היוועצות בעורך דין למרות בקשות חוזרות של החשוד, וכלה בשאלות בנושא ראיות אלקטרוניות, חדירה לענן, למכשירים ולתקשורת.
על התיקים הופעל "חיסיון מנהלי" ללא בסיס בדין, ועצם קיומם מועלם מעין הציבור. התקשורת נמנעת מלדווח.
על פי דו"ח מבקר המדינה - 30% מהתיקים בנט-המשפט מועלמים מעין הציבור, כולל עצם קיומם. יש לראות במצב הקיים בנט-המשפט הפרה בוטה של הזכות להליך ראוי, משפט הוגן ופומבי. 
---
בקשה להבהרה הוגשה היום בתיק עמוס סילבר, הנאשם המרכזי בפרשת טלגראס, המוחזק במעצר לפני משפט שערורייתי כבר 3 שנים. 
השבוע נערכו דיונים בתיק הפלילי ובתיק המעצר:
בתיק המעצרים - הדיון השבוע היה העתק ישיר של פרשת לורי שם-טוב (שהסתיימה השבוע בהסדר טיעון). שם - המסוכנות של לורי הייתה "השפעה במרחב החברתי", שנמדדה ע"י התביעה במספר הלייקים והשיתופים בפייסבוק. כאן - המסוכנות של עמוס היא - "הוא אדם כריזמטי, ויש לו השפעה על אנשים". 
כמו בפרשת לורי שם טוב, התיק הפלילי נגד עמוס סילבר בקריסה, וכמו בפרשת לורי שם טוב - בעיקר עקב בעיות בראיות אלקטרוניות (להלן) ועוד. 
כמו בפרשת לורי שם טוב, נראה שהשופטים מפעילים את המעצר עד תום ההליכים כאמצעי ענישה, בניגוד  לדין, ובסופו של דבר, תקופת המעצר תהיה העונש.
כמו בפרשת לורי שם טוב, המעצר עד תום ההליכים נמרח ע"י משחקי פינג פונג בין הגורמים, העצמאיים כביכול, ביחס למועמדים כמפקחים - קצין המבחן, שופטת המעצרים, ושופטי בית המשפט העליון.
בדיון השבוע העידו אמו הישישה ושתי אחיותיו של עמוס סילבר, המוצעות כמפקחות בצוותא חדא. הוא חילוני גמור. הן שלושתן חרדיות, לבושות בפשטות גמורה, בסגנון מאה שערים. ראשים מגולחים ומטפחות פשוטות (לא מגדלים בנויים לתלפיות כמו של נשות המתנחלים). אבל על דוכן העדים הן התבררו כנשים חריפות ורהוטות. לדוגמה, האחות הגדולה נשאלה מה היא יודעת על כתב האישום. היא השיבה: "הוא מואשם בניהול פלטפורמה לשיווק מריחואנה". השופטת התערבה בחקירה, וניסתה "לתפוס" את העדה. השופטת שאלה אותה: "מה זה פלטפורמה?".  האחות השיבה בלי להניד עפעף בהתנסחות מקצועית: 'מערכת דיגיטלית ברשת, רבת משתתפים, שמאפשרת פעולות שונות'. כל הנוכחים באולם הדיונים פרצו בצחוק, כולל השופטת...
בתיק הפלילי - מתנהל עכשיו משפט זוטא אודות קבילות הראיות, בפרט הראיות האלקטרוניות. הדיון הרבה יותר חשוב ומהותי מזה שבעניין פילבר, לדוגמה. יש פה עניינים של: 
א) מלכודת בה סילבר נתפס ע"י שוטרים ישראלים באוקראינה, הוחזק במעצר בפועל במלון בו שהה, נחקר שם כשהוא אזוק, בתחתונים וגופייה... הפרות לכאורה הן של החוק הישראלי והן של חוק האוקראיני. הוא חזר וביקש להיוועץ בעורך דין, אך מנעו זאת ממנו.
ב) הראיות האלקטרוניות קשורות לפריצה לענן, חדירה למכשירים, תקשורת בטלגרם.
ג) על פי מה שפורסם, עד מדינה המשיך לעסוק בסחר בקוקאין ולצרוך זנות קטינים, תחת חבריינות (impunity) מטעם המשטרה, בזמן שפעל כמודיע משטרתי. בנוסף, כנראה גנב מאות אלפי ש"ח בביטקוין מהמשטרה. ולבסוף - ניסה להתאבד וכנראה לא יעיד לעולם.

"החיסיון המנהלי" - השבוע גם התנהל דיון ער בבקשה לעיון, אך בית המשפט לא הזמין את מבקשת העיון לדיון.

התיק הפלילי ותיק המעצרים של עמוס סילבר אינם חסויים על פי דין. אולם גישת הציבור לתיקים בבית המשפט המחוזי מרכז חסומה. עצם קיומם של התיקים מועלם. כל ניסיון לעניין בתיקים במערכת נט-המשפט לגישת הציבור מעלה הודעה: "שגיאה במספר התיק". הודעה זאת נחזית כשקרית ומטעה.

לאחר שהוגשה בקשה לעיון בכל מסמך שהוא הבסיס החוקי להעלמת התיקים, ניתנה החלטה של השופטת ליאורה ברודי. ההחלטה מורה לצדדים להשיב לבקשה, ובו בזמן מדריכה אותם מה להשיב לבקשה (ראו להלן). ההחלטה גם לא הומצאה למבקשת העיון.  ההחלטה מייחסת את העלמת התיקים ל"נוהלי מזכירות" מבלי לאזכר אותם במפורש.

בקשה להבהרה הוגשה היום לבית המשפט, בה התבקשה השופטת להקל על המשיבים ולספק להם גם אזכור מלא של נוהלי המזכירות הספציפיים אותם הזכירה.

דו"ח מבקר המדינה, שפורסם לאחרונה [מבקר המדינה הנהלת בתי המשפט: ניהול תהליכים באמצעות מערכת נט-המשפט (2022)]  מתעד ש-30% מהתיקים בנט-המשפט הם תיקים נסתרים, כולל עצם קיומם. המבקר אינו משתמש במינוח המשפטי "איסור פרסום" ולא במינוח המשפטי "חיסיון", אלא במינוח מקורי - "מניעת פרסום".

התוצאה של "מניעת פרסום" היא שהתקשורת מתייחסת לתיקים אלה כאסורים בפרסום על פי דין ונמנעת מדיווח ראוי על פרשות חשובות, שעלולות להביך את מערכת המשפט.

במקביל, הוגשו היום גם בקשות לניהול הליך ראוי - המצאה כדין.

להלן הבקשה להבהרה שהוגשה היום


[Bilingual record - English follows the Hebrew]

תאריך החתימה: 08.04.2022


בבית המשפט המחוזי מרכז 42209-04-19

מבקשת העיון: ערנות לזכויות האדם אל"מ

ע"י ד"ר יוסף צרניק, חבר ועד ומנהל המחקר בעמותה

פקס: 077-3179186; דוא"ל: joseph.zernik

בעניין שבין: מדינת ישראל

המאשימה                                        

- נ ג ד -                     

עמוס סילבר (עציר)              

הנאשם                                      

בקשה מטעם מבקשת העיון להבהרת החלטת בית המשפט הנכבד מיום 29.03.2022

1. בהחלטתו מיום 29.03.2022 (שהגיעה לידי המבקשת רק ביום 06.04.2022, שכן לא הומצאה לה כדין), מפנה בית המשפט הנכבד את תשומת לב המשיבים על בקשת העיון לכך, ש"על פי נוהלי מזכירות סווג התיק כ’חסוי לציבור’” (תמונה 1). 
תמונה 1. החלטה בפתקית מיום 29.03.2022: “הבקשה לעיון בתיק בית המשפט תועבר לתגובת כל ב"כ הצדדים בתיק זה (ב"כ המאשימה וב"כ הנאשמים). זאת עד ליום 6.4.22. תשומת לב ב"כ הצדדים מופנית לכך שעיון בתיק בית המשפט מעלה שעם פתיחת התיקים בפרשה, הגישה המאשימה בקשה לחסות את שמו של אחד העדים, וכן לשמוע את עדותו בדלתיים סגורות (בבוא העת). לפיכך, על פי נוהלי המזכירות סווג התיק כ"חסוי לציבור". כמו כן יצוין כי בתיק זה התקיימו מספר דיונים בעתירה לגילוי ראיה".

---

2. המבקשת אינה מכירה את נוהלי המזכירות הספציפיים בהם מדובר. המבקשת מניחה, שגם הצדדים בתיק, המשיבים על בקשת העיון דנן, אינם מכירים את נוהלי המזכירות בהם מדובר. לכן, מוטב היה לספק למשיבים אזכור משפטי מלא של נהלי המזכירות בהם מדובר.

3. מכל מקום, יש לקוות שבהחלטת בית המשפט הנכבד יינתן אזכור משפטי מלא לנוהלי המזכירות הנ"ל .

תאריך: 08 באפריל, 2022

ד"ר יוסף צרניק

ערנות לזכויות האדם-אל"מ (ע"ר)


In the Center District Court 42209-04-19

Requester of Inspection: Human Rights Alert NGO (AR 80654598)

By Joseph Zernik, PhD

Fax: 077-3179186; Email: joseph.zernik@hra-ngo.org

In the matter of: State of Israel

Plaintiff

- v -

Amos Silver

Defendant


Request by Requester of Inspection for clarification of the Hon Court’s March 29, 2022 Decision

1. In its March 29, 2022 (which came to Requester’s knowledge only on April 06, 2022, since it had not been duly served), the Hon Court draws the attention of the Respondents on instant request to inspect, that “pursuant to Office of the Clerk Procedures the court file was classified ‘Sealed to the Public’” (Figure 1).

Figure 1. March 29, 2022 Post-it Decision: “The request to inspect the court file shall be forwarded to response by counsel of the parties in instant court file (Plaintiff’s counsel and Defendants’ counsel). That – by April 06, 2022. Parties Counsel’s attention is drawn to the fact that inspection of the court file shows that in opening the court files, Plaintiff’s Counsel filed a request to seal the name of one of the witnesses and to hear the testimony of another witness behind closed door (when the time comes). Therefore, according to Office of the Clerk Procedures, the court file was classified as “Sealed to the Public”. It should be further noted that in instant court file several hearings were held regarding a petition for disclosing of evidence”.

---

2. Requester of Inspection is not familiar with the specific, above-mentioned Office of the Clerk Procedures. Requester of Inspection assumes that the Parties in instant court file, Respondents on instant request to inspect, are unfamiliar with the specific, above-mentioned Office of the Clerk Procedures either. Therefore, it would be better to provide Respondents full legal reference for the above-mentioned Office of the Clerk Procedures.

3. Regardless, it is hoped that the Hon Court’s decision would provide such full reference to the above-mentioned Office of the Clerk Procedures.

April 08, 2022

__________________

Joseph Zernik, PhD

Human Rights Alert - NGO



No comments:

Post a Comment