Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Sunday, August 23, 2020

2020-08-23 מה מסתירים השופטים בתיק רומן זדורוב בנצרת? החלטת גרוסקופף בעניין העיון בתיק נתניהו הוגשה ברע"א בעניין זדורוב

מה מסתירים השופטים בתיק רומן זדורוב בנצרת? החלטת גרוסקופף בעניין העיון בתיק נתניהו הוגשה ברע"א בעניין זדורוב
הכתבים שהתגלו עד היום בתיק מ"י נ רומן זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת מצביעים על כך, שהמותב בנצרת בשנים 2010-2007 (יצחק כהן, אסתר הלמן, חיים גלפז) עסק במעשי ורדה אלשייך - "פברוק" הליכי משפט וכתבי בית דין.
מאז ועד היום, השופטים בנצרת מונעים בעקשנות את העיון בהחלטות בתיק הנייר בנצרת, למרות שאינן אסורות בפרסום על פי דין. שלילת זכות העיון במצב זה עומדת בניגוד גמור לחיקוק המפורש - "כל אדם רשאי לעיין בהחלטות שאינן אסורות בפרסום על פי דין". התנהלותם של השופטים בנצרת גם עומדת בניגוד גמור להלכה המחייבת. בעיצומה של "המהפכה החוקתית" שופטי העליון אהרן ברק, דליה דורנר ודורית ביניש פסקו שהגישה לעיון היא "עיקרון יסוד בכל משטר דמוקרטי... חוקתי, על-חוקי". עניין זה תלוי ועומד עתה בבית המשפט העליון בתיק רא"ע 5516/20 ערנות לזכויות האדם אל"מ נ רומן זדורוב ומדינת ישראל. הערעור בתיק זה נובע מהחלטתו האחרונה (יולי 2020) של השופט אברהם אברהם לשלול את זכות העיון בכתבי המקור של החלטות בתיק הנייר מ"י נ זדורוב מהשנים 2009-2007. בשבוע שעבר ניתן פסק דינו של השופט עופר גרוסקופף בבית המשפט העליון בעניין דומה - שלילת זכות העיון בהחלטות שאינן אסורות בפרסום בתיק מדינת ישראל נ נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים [רע"א 4421/20 צרניק נ מ"י, נתניהו ואח']. גרוסקופף קיבל את הערעור והורה לאפשר למערער לעיין בכל ההחלטות שאינן אסורות בפרסום על פי דין. לכן, הוגש היום פסק דינו של גרוסקופף בתיק התלוי ועומד בבית המשפט העליון בעניין העיון בהחלטות בתיק זדורוב.
בתיק מ"י נ נתניהו, ההנמקה שסיפקו השופטים לשלילת זכות העיון הייתה מבוססת על כך שההחלטות ניתנו כ"החלטות בפתקית" בנט-המשפט. בתיק מ"י נ זדורוב, ההנמקה שסיפק נשיא בית המשפט המחוזי נצרת אברהם אברהם (החלטה מיום 25 לינואר, 2016), ושהוא והשופטת אסתר הלמן חוזרים ומאזכרים בהחלטותיהם - מוזרה עוד יותר, ומחשידה:
"... אלה אינן בקשות לעיון, כי אם חקירה שהמבקש עורך לגבי תקפות מערכת נט-המשפט ושאר מסכת טענות לגבי התנהלות המותב בתיק הנ"ל."
לעומת זאת, בפסק דינה של הנשיאה דורית ביניש בבג"ץ בעניין זכות העיון, היא קובעת בפירוש, שזכות העיון נועדה לאפשר לציבור להעביר ביקורת על התנהלות השופטים:
"... להבטיח, כי המידע על אודות ההתרחשויות באולם בית המשפט ועל אודות פעולותיה של הרשות השופטת יהיה גלוי לציבור ויאפשר שקיפות, פתיחות וביקורת ציבורית. לפיכך, יש לראות בעקרון פומביות הדיון תנאי הכרחי לתקינותה של מערכת המשפט כולה ולהבטחתו של אמון הציבור בה, ומכאן החשיבות שיש לייחס לאופן מימושו הלכה למעשה..." [בג"ץ 5917/97 האגודה לזכויות האזרח נ שר המשפטים (2009)]
יש לשים לב, שבשני המקרים, שלילת זכות העיון קשורה לעיצובה ואופן הפעלתה של מערכת נט-המשפט בבתי המשפט המחוזיים.
ראוי גם להזכיר, שברחבי העולם, העלמת תיקים, החלטות ופסקי דין ע"י שופטים, שלא כדין, נחשבת, בפני עצמה, סממן של שחיתות בתי המשפט (ראו דוחות ועידות וינה של האו"ם "חיזוק ישרת השופטים נגד שחיתות" Strengthening Judicial Integrity Against Corruption).
---
דו"ח Human Rights Alert NGO למועצת זכויות האדם של האו"ם לשנת 2018 עסק בעיקרו בפברוקים, מרמה והונאות במערכת החוק והמשפט. הדו"ח סוכם ע"י המועצה: "... ישרתו ותקפותו של כל מסמך חוקי ומשפטי מישראל מפוקפקות במקרה הטוב."
---
קראו עוד: מה מסתירים השופטים בתיק רומן זדורוב בנצרת? ערעור הוגש בעליון נגד מניעת העיון



תמונות. השופטת אסתר הלמן, השופט לשעבר יצחק כהן (אב המותב, עבריין מין מורשע), והשופט חיים גלפז המנוח - חברי המותב בשנים 2010-2007. נשיא בית המשפט המחוזי נצרת השופט אברהם אברהם.
----

תמונה. החלטה של השופט אברהם אברהם על בקשה לעיון בהכרעת דין וגזר דין עשויים כדין מיום 14 לספטמבר, 2010 בתיק האלקטרוני מדינת ישראל נ רומן זדורוב: "אלה אינן בקשות לעיון כי אם חקירה שהמבקש עורך אודות תקפות פעולתה של מערכת נט-המשפט, ושאר מסכת טענות ביחס להתנהלות המותב בתיק הנ"ל. בכגון אלה אין לבית משפט זה להידרש..."
---
תמונה. החלטה של השופט אברהם אברהם על בקשה לעיון בפקודת מאסר ו/או צו מאסר עשויים כדין, שהוצאו ע"י השופטים בנצרת בתיק האלקטרוני בעקבות "גזר הדין" בספטמבר 2010: "המבקש אינו חדל מלהטריח את בית המשפט ולהשחית את זמנו בבקשות סרק שאין בהן דבר. אם ישוב ויגיש בקשות דומות, אשקול השתת הוצאות נגדו לטובת אוצר המדינה."
להלן בקשה להוספת אסמכתא שהוגשה היום בתיק רע"א 5516/20 ערנות לזכויות האדם נ זדורוב ומ"י






No comments:

Post a Comment