Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Friday, August 21, 2020

2020-08-21 מה מסתירים השופטים בתיק נתניהו, ומדוע? פס"ד גרוסקופף

  Joseph Zernik @Joseph_Zernik

 מה מסתירים השופטים בתיק נתניהו, ומדוע? פס"ד גרוסקופף

ניצחון בעליון נגד מנהל בתי המשפט יגאל מרזל ו-3 שופטים מחוזיים שעושים מה שבא להם במשפט נתניהו? בפס"ד מיום 20 לאוגוסט, 2020, גרוסקופף מורה למנהל בתי המשפט 'למצוא את הדרך הנאותה' להמציא למערער את העתקי ה"החלטות בפתקית" בת"פ 67104-01-20 מ"י נ נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים.
נותר עתה לחכות לפסקי הדין בעניין העלמת כתבי המקור של ההחלטות מהשנים 2009-2007, שאינן אסורות בפרסום על פי דין, בתיק הנייר פ"ח 502/07 מ"י נ רומן זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת. עניין זה תלוי ועומד עתה בבית המשפט העליון:
א) בקשה להצטרף לדיון במעמד ידידת בית המשפט מטעם עמותת ערנות לזכויות האדם אל"מ (ע"ר) באמצעות ד"ר יוסף צרניק בתיק מ"ח 6881/19 זדורוב נ מדינת ישראל.
ב) רא"ע 5516/20 ערנות לזכויות האדם אל"מ באמצעות ד"ר יוסף צרניק נ רומן זדורוב ומדינת ישראל.
---
דו"ח Human Rights Alert NGO למועצת זכויות האדם של האו"ם לשנת 2018 עסק בעיקרו בפברוקים, מרמה והונאות במערכת החוק והמשפט. הדו"ח סוכם ע"י המועצה: "... ישרתו ותקפותו של כל מסמך חוקי ומשפטי מישראל מפוקפקות במקרה הטוב."
---
תמונות. באווירה ציבורית בה אנשי תקשורת קוראים בגלוי לביצוע "קונץ פטנט" בבית המשפט, הקפדה על זכויות האדם - הליך ראוי, משפט הוגן ופומבי - חשובה פי כמה!
---
   

תמונות. שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, פרידמן-פלדמן, משה בר-עם, עודד שחם.  
מתוך תשובה לתגובות הצדדים בערעור בעליון:
"5. בפסקה 4 לתגובתם של המשיבים 4-3, מצוטטת החלטת בית המשפט קמא:

"יש להבדיל בין החלטות מהותיות, שבעניינן קיימת חובת פרסום, לבין החלטה טכנית שברגיל ניתנת בפתקית, ושבעניינה אין חובת פרסום."

משפט זה מזקק את היפוך היוצרות שלפנינו: אין בדין בישראל (ובדומה – באומות אחרות) “חובת פרסום" של החלטות בית המשפט [1]. לעומת זאת, בישראל - ובאומות אחרות כבר מאות שנים - קיימת זכות חוקתית, שהיא "זכות העיון". ולעניין זכות העיון, בין בישראל ובין באומות אחרות, אין אבחנה בין החלטות "מהותיות" להחלטות "טכניות".

1 ייתכן שהבלבול נובע מחוסר הבנה של האבחנה בין פומביות הדיון לבין פומביות החוק. פומביות הדיון כוללת, כחלק בלתי נפרד ממנה, את זכות העיון. לעומת זאת פומביות החוק אכן כוללת חובת פרסום. סעיף 10 לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948, הפקודה הראשונה לאחר הכרזת המדינה, קובע: “(א) כל פקודה תקבל תוקף ביום פרסומה ברשומות, בלתי אם נקבע בה כי תקבל תוקף בתאריך...”, וסעיף 11א קובע: “(א) חוק נסתר אין לו ומעולם לא היה לו תוקף.”

---

קשה להאמין ששלושה שופטים מחוזיים בירושלים אינם מכירים את יסודות החוק הישראלי, ולכן יש לראות בהחלטתם למנוע את העיון בהחלטות בתיק נתניהו עזות מצח ותו לאו.

---

פסק הדין של השופט עופר גרוסקופף רע"א 4421/20 צרניק נ נתניהו




No comments:

Post a Comment