Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Sunday, September 6, 2020

2020-09-06 מה מסתירים השופטים בתיק רומן זדורוב? עירבון בסך 20,000 ש"ח הופקד בבית המשפט העליון

מה מסתירים השופטים בתיק רומן זדורוב? עירבון בסך 20,000 ש"ח הופקד בבית המשפט העליון

  

תל-אביב, 06 בספטמבר - יו"ר עמותת ערנות לזכויות האדם אל"מ (ע"ר), מר איתמר פרחי, הפקיד 20,000 ש"ח עירבון בבית המשפט העליון על מנת לאפשר את המשך הדיון בתיק רע"א 5516/20 ערנות לזכויות האדם אל"מ (ע"ר) נ רומן זדורוב ומדינת ישראל.
העירבון בסך 20,000 ש"ח, הוא חריג ביותר בגובהו, ונחזה כניסיון למנוע את הגישה לבית המשפט העליון...
יתרה מכך - הרשמת ציינה בהחלטתה כגורם בקביעת סכום העירבון “בהתחשב בהערכתי את סיכויי ההליך ואת מהותו..”. אולם הרשמת התעלמה בהחלטתה זו מהודעה שקיבלה אודות פסיקת השופט גרוסקופף בעניין זהה בתיק צרניק נ מ"י, נתניהו ואח'. פסק דינו של גרוסקופף, שחייב את גילוי החלטות השופטים בתיק נתניהו, תואר ע"י עו"ד אביגדור פלדמן במאמר ב"הארץ", שהוכתר "אחד האירועים ההיסטוריים בעולם המשפט שלנו".
העניין הזהה בשני הערעורים הוא סירוב השופטים בבתי המשפט המחוזיים (בירושלים - בתיק נתניהו, בנצרת - בתיק רומן זדורוב) לקיים את זכות העיון בהחלטות שאינן אסורות בפרסום על פי דין. זכות זאת, המוקנית על פי דין בישראל ל"כל אדם", ללא הגשת בקשה כלל, הוכרזה שוב ושוב ע"י בית המשפט העליון עצמו "עקרון יסוד בכל משטר דמוקרטי... חוקתי, על-חוקי". ואכן, זכות העיון נחשבת ברחבי העולם הנאור לזכות יסוד בזכויות האדם.
יחד עם זאת, קיים הבדל בולט בין שני המקרים:
* בתיק נתניהו, לפחות בשלב זה, החשש היה אך ורק שהשופטים מפירים את זכות העיון בריש גלי מתוך ניסיון להציג לציבור את הנקניקייה העשויה, אך להסתיר את דרך עשייתה...
* בתיק רומן זדורוב, לעומת זאת, החשש הברור הוא שהשופטים מפירים את זכות העיון בריש גלי מתוך ניסיון להסתיר פברוק כללי של הליכי המשפט בנצרת (מעשי ורדה אלשייך) בשנים 2009-2007, ע"י מותב שבראשו עמד נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, השופט יצחק כהן - עבריין מין מורשע.
עתה נותר לראות איך יגיבו הצדדים בערעור בעליון, ומה יפסוק בית המשפט העליון... המאבק על זכות העיון בהחלטות בתיק זדורוב נמשך כבר יותר מ-5 שנים. פסק דינו של השופט גרוסקופף בתיק נתניהו שב ואישר את החיקוק המפורש וההלכה המחייבת בעניין זכות העיון. נקווה שבית המשפט העליון יקיים את זכויות האדם במדינת ישראל גם במקרה של רומן זדורוב!
העלמת החלטות, פסקי דין ותיקים נחשבת לסממן של בתי משפט בלתי כשירים ו/או מושחתים - ראו דוחות ועידת האו"ם ל"חיזוק יושרת השופטים נגד שחיתות" [Strengthening Juridical Integrity against Corruption]
---
דו"ח Human Rights Alert NGO למועצת זכויות האדם של האו"ם לשנת 2018 עסק בעיקרו בפברוקים, מרמה והונאות במערכת החוק והמשפט. הדו"ח סוכם ע"י המועצה: "... ישרתו ותקפותו של כל מסמך חוקי ומשפטי מישראל מפוקפקות במקרה הטוב."
---
להלן הודעה על הפקדת עירבון שהוגשה היום לבית המשפט העליון



No comments:

Post a Comment