Human Rights Alert NGO

הארגון הלא ממשלתי עוסק בניטור זכויות האדם בישראל, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו - בפרט מערכת המשפט ואכיפת החוק. הארגון פעיל במיוחד בחקר תקינותן וישרתן של מערכות מידע ממשלתיות. עיקר פעולתה של העמותה בגילוי, ארכיונאות והפצת מסמכים, דוחות, מאמרים, פרסומים בתקשורת, הופעות בכנסים בתחומים אלה, וכן - בפעולות משפטיות הנדרשות.

Saturday, June 19, 2021

2021-06-19 הליכי קבלה למאסר לאחר גזר דין מאסר במדינת ישראל

 הליכי קבלה למאסר לאחר גזר דין מאסר במדינת ישראל

ניסיון נוסף לברר מהם סדרי קבלה למאסר... סדרי קבלה למאסר הם עניין בסיסי לחירות האדם וזכויות האדם, והם מוכרים ככאלה כבר מאות שנים... ככאלה, הם נדרשים לכתבים משפטיים וחוקיים עשויים כדין... אולם בישראל שולטת הדוקטרינה של "ירידת הפורמליזם ועליית הערכים"... והשופטים מחנטרשים את סדרי הקבלה למאסר. אותם שופטים שעל פי הנשיאה אסתר חיות אמורים להיות אלה ששומרים על זכויות האדם של תושבי מדינת ישראל...

קראו בדפדפן:  https://human-rights-alert.blogspot.com/2021/06/2021-06-19.html


19 ביוני, 2021

עו"ד סיגל שהב

ראש החטיבה הפלילית - המרכז האקדמי, רמת גן

יו"ר ועדת מבקרים רשמיים בבתי הסוהר

בדוא"ל ובאמצעות פורטל המרכז האקדמי

הנידון: הליכי קבלה למאסר לאחר פסק דין

עו"ד שהב שלום רב,

הריני פונה אליך בתפקידך המשולש - מרצה בקורס לסדר הדין הפלילי, ראש החטיבה הפלילית במרכז האקדמי-רמת גן,  ויו"ר ועדת מבקרים רשמיים בבתי הסוהר.

הנושא שבנידון נסקר בהרחבה בדו"ח הקודם שהגשנו במסגרת העמותה למועצת זכויות האדם של האו"ם לבדיקה העולמית התקופתית של זכויות האדם בישראל (Universal Periodic Review). קיצור העניין להלן.

אודה אם תוכלי לענות על השאלות הבאות, לצורך הכנת הדו"ח לבדיקה העולמית התקופתית הבאה של זכויות האדם בישראל:

1. האם החיקוק המצוטט להלן הוא החיקוק התקף והעדכני בנידון במדינת ישראל?

2. האם טופס 6 לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], תשל"ב-1971, שהעתקו להלן, ייושם כראוי במערכת נט-המשפט (מערכת ניהול התיקים האלקטרוניים בבתי המשפט בישראל, שהונהגה בתחילת שנת 2010)?

3. האם למיטב ידיעתך הוראות החיקוק מתבצעות בפועל?

4. האם פרוטוקול ועדת מבקרים רשמיים בבתי הסוהר כולל בדיקה של רישומי הקבלה למאסר ותקינותם ביחס לחיקוק התקף?

5. ככל שהפרוטוקול הקיים אינו כולל בדיקה כנ"ל, האם תפעלי לתיקונו?

העתק פנייה זו וכן תשובתך ייכללו בדו"ח הבא למועצת זכויות האדם של האו"ם.

בברכה,

ד"ר יוסף צרניק

סטודנט שנה ב'

ערנות לזכויות האדם אל"מ (ע"ר)

הנידון: הליכי קבלה למאסר לאחר פסק דין במדינת ישראל

1. החיקוק הרלוונטי

הדין בישראל ובאומות המקיימות את זכויות האדם ביחס לקבלת אדם למאסר חייב להיות ברור.  עניין זה חיוני לקיום חירות האדם ומניעת מאסרים שרירותיים על ידי רשויות המשטר.
 
תקנה 31 לתקנות סדר הדין הפלילי, תשל״ד–1974, קובעת:
צו ביצוע ופקודת מאסר
31.  ניתן גזר דין – יערוך בית המשפט או הרשם, על פי דרישת בעל הדין, צו אשר יציין את הטעון ביצוע על פי גזר הדין ואם הוטל עונש מאסר תיערך פקודת מאסר לפי טופס 6 שבתוספת; צו ופקודה כאמור ייחתמו בידי בית המשפט או בידי הרשם וישמשו אסמכתה לכל רשות מוסמכת לבצע את העונש. 
התקנות גם מספקות את טופס פקודת המאסר: 
 
פקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], תשל"ב-1971, גם היא ברורה, ואומרת בפירוש:
קבלת אסירים
2. לא יתקבל אדם לבית סוהר אלא על פי צו מאסר או צו מעצר שהובא עמו, ואולם מותר לקבל לבית סוהר ילד של אסירה ביחד עם אמו אם היא מיניקה אותו והוא בן פחות משנתיים.
זיהוי 
3מנהל בית הסוהר יאמת כי הצו חתום בידי הרשות המתאימה ועשוי כדין והאסיר הוא האדם הנזכר בו.
 

2. המצב בפועל

(א) עו"ד פלילי ותיק, מהמוכרים ביותר בישראל, ענה בתשובה לפנייתי, שכבר שנים לא ראה צו מאסר, שהוצא ע"י בית המשפט לאחר גזר דין במשפט או לאחר ערעור.

(ב) בתיק פ"ח 502-07 מדינת ישראל נ' רומן זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת, הגשתי בקשת עיון בפקודת מאסר ו/או צו מאסר עשויים כדין, שניתנו ע"י בית המשפט לאחר גזר הדין משנת 2010. בתגובה על בקשת עיון זו, נתן נשיא בית המשפט, השופט אברהם אברהם "החלטה בפתקית" האומרת:

"על פני הדברים נחזית הבקשה להיות טורדנית וחסרת כל תוחלת.  על כן לא ראיתי כל מקום להיענות לה, והיא נדחית".

(ג) בתיק רע"פ 1322/17 פלוני (שוקי משעול) נ' מדינת ישראל בבית המשפט העליון, ניתנה החלטה של השופט אורי שוהם מיום 05 לאפריל, 2017, הפוסקת בסעיף 10:

"... המבקש יתייצב לריצוי עונשו, ביום 23.4.2017 עד השעה 10:00, בימ"ר ניצן... כשברשותו תעודת זהות או דרכון, ועותק מהחלטה זו".

שתי התמונות שלהלן הן ההעתק של החלטתו הנ"ל של השופט שוהם, כפי שהתקבלה ע"י בא כוחו של שוקי משעול, חושף שחיתויות ברשות המיסים, וכפי שהועברה לשוקי משעול ע"י בא כוחו, כאסמכתא חוקית לצורך קבלתו למאסר.  החלטה זו אינה נוקבת בשמו של איש, רק "פלוני", ואינה חתומה כלל. בא כוחו של שוקי משעול, עו"ד פלילי ותיק, מהמוכרים ביותר בארץ, לא מצא בכך כל פגם.

לאחר שחרורו של שוקי משעול ממאסר, שאלתי אותו כיצד התקבל למאסר על סמך המסמך הנ"ל.

מר משעול השיב לי: צלצלו למזכירות בית המשפט העליון ושאלו אותם אם לקבל אותי למאסר.

No comments:

Post a Comment